Az oldalamon főképp az óvodával és az óvodás korú gyermekekkel kapcsolatos dolgokról olvashatsz - mindenféléről.
Ajánlom az oldalam óvónőknek, akik még kezdők és szükségük van egy kis "mankóra", kollégáknak, akik hozzám hasonlóan állandóan kutatnak az újabb és újabb ötletek után.
Szülőknek, akik szívesen olvasnak nevelésről, problémákról, megoldási lehetőségekről gyermekük fejlődése érdekében.


Most nézelődik, keresgél

Rendszeres olvasók

2012 márc. 25

Pörgettyűk


Egyszerű és nagyszerű játék a pörgettyű!
Valamikor régen vásároltunk már pörgettyűket, de elkallódtak, alig maradt 2-3 darab. A mi "ezermester" karbantartónk új pörgettyűkkel lepett meg minket. Igaz, hogy nem színesek, de a célnak így is megfelelnek! A gyerekek nagyon szeretik, főképp a nagyok! Valamelyik nap, figyelni kezdtem őket, persze úgy, hogy ne vegyék észre. Kíváncsi lettem, mit is csinálnak tulajdonképpen. 
Ugyanis nap,mint nap kuckóba húzódnak, suttognak, vitáznak is, de ezt a "vezető" megoldja, aztán már kezdődik is a játék és roppant jól szórakoznak. Milyen gazdag a gyermeki fantázia?! A pörgettyűket kedvenc mesefiguráikról (TV-ben látott mesesorozatok) nevezik el és kezdődik a verseny, vagy harc - a szabályokat közösen alkotják. 


Közben pedig észrevétlenül fejlődnek:
  • finommozgás: az ujjak mozgása a pörgetéssel
  • szemfixáció: a mozgásban lévő pörgettyűre fixálás
  • képzelet: meseszövés, szabályok kitalálása
  • figyelem: mikor ki következik
  • megfigyelés:  a nagyobb, vagy a kisebb pörgettyű forog gyorsabban (váltogatták a pörgettyűket egymás között, hogy igazságos legyen a játék, ugyanis a nagy pörgettyű lassabban forog, hamarabb leáll)
  • ok-okozati összefüggések meglátása: a gyorsabb forgás a formától és a forgatás erejétől is függ
  • emlékezet: az előző napok tapasztalatai, szabályok betartása
  • érzelmek a társakkal szemben: alkalmazkodás, elfogadás
  • akarati tulajdonságok: önuralom, önfegyelem, egymásra figyelés, a vesztés elfogadása, szabálytudat

Egy ilyen egyszerű játék is mennyi lehetőséget rejt magában!!


   

2012 márc. 16

Márc.15-re


Barkácsoltunk, festettünk, nem különleges dolgokat, de a gyerekek nagyon élvezték.
Az utóbbi napokban sokat használtuk a víz asztalt, így a dugóból készült hajókra, nemzeti színű zászlókat tettünk.


Zászlókat, kokárdákat festettünk.


Aztán délután mindenki hazavihette az alkotásait.




 

2012 márc. 15

Négyzetrács


A számlétra mellett a nagyméretű négyzetrácsot is sokféleképpen használjuk a csoportban:

Egyszerű társasjáték

  • Az egyik kereszttől a másikig hullámvonalban kell eljutni (nagyobbaknak). Ahányat dob a dobókockával a játékos, annyit lép.
  • Vagy, csak a külső négyzetsoron haladunk (kicsiknek).

Matematikai játékok

Ugorj a számokra! (számlálás)
Számképeket rajzolunk a négyzetekbe. Az egymás utáni számképek viszonylag közel legyenek egymáshoz! A gyermekeknek a számok sorrendjének megfelelően kell ugrálni a mezőkben: 1,2, 3 stb. Lehet konkrét számokra is ugráltatni őket. Ügyesebb nagyoknak arra kell ugrani, ami egy számfeladatban az eredmény pl: Mennyi 2+5? A 7-re kell ugrani.

Kincskereső (téri tájékozódás, irányok)
5X5-ös négyzetháló és egy díszes doboz szükséges a játékhoz. Ketten játszhatják, az egyik a kincset keresi, a másik irányítja a megtalálásban. Az irányító elhelyezi a kincset az egyik négyzetben és kijelöli az induló négyzetet, majd irányítani kezd: "Kettőt lépj előre! egyet lépj balra!.....Végül a kincskereső elér a kincshez.

Vadász és nyulak (téri irányok, névutók használata)
A négyzetháló közepén egy zsámolyon helyezkedik el a vadász. A nyuszik szaladgálnak. Az óvónő jelzésére a vadász lejön a magaslesről, kergeti a nyulakat. Akit megérint, bekerül valamelyik ketrecbe (négyzetbe). Ha a ketrecek megteltek, a vadász leül a zsámolyra és őrzi a zsákmányt, közben szunyókál. A többiek kiszabadítják a nyuszikat. Egy-egy jelentkező elmondja, melyik nyuszit szabadítja ki, meghatározza a helyét. Pl: kiszabadítom azt a nyuszit, amelyik a vadász előtt van, ... a vadász mögött,...tőle jobbra...stb. Oda is megy, megfogja a kezét és elviszi. Ha a nyuszik kiszabadultak, a vadász másik vadászt választ és újra kezdődik a játék.

Forrás: Lukács Józsefné-Ferencz Éva: A játék nem csak játék!?
 

2012 márc. 10

Számlétra


Nagyméretű számlétrát ragasztottunk a földre. 
Sokféleképpen tudjuk használni:


  • Mozgáshoz: lépegetni, ugrálni (két lábon, egy lábon, vagy felváltva)
  • Matematikai ismeretek nyújtása: számlépcső, csoportosítás, halmazképzés, tőszámlálás, sorszámlálás gyakorlása,stb.
  • Egy mese képeinek időrendi sorrendbe rendezése a létrán.



  • Feladat: Minden sorban kettővel növekedjen  a korongok száma

    Összekapcsoltuk a számlétrát a mozgáskotta elemeivel is.




    Egy másik alkalommal "ugra-bugrával" együtt használtuk a számlétrát.

    Jobbra, balra kell lépni, ugrálni: egy lábon, két lábon, vagy  felváltva,  oldalazva, hátrafelé.
     

    2012 márc. 9

    Asztali társasjáték




    Januártól vizes témákkal foglalkozunk, melyekhez jól kapcsolható ez a kis társasjáték.
    Szigetelőszalagból készült az alap, öntapadós papírból a formák (cápa, fa, eső felhő).

    További hozzávalók:
    dobókocka
    hajtogatott papírhajók (ezekkel lépkednek a játékosok)

    Játszhatja: 2-4 gyermek

    Szabály:
    A játékot az a gyermek kezdheti, aki a kockával a legmagasabb pontszámot dobja. (Az egyik sarokban van a start, a másikban a cél, a szárazföld) Aki olyan mezőre lép a kishajójával, amelyiknek az ábrája vihar (felhő), cápa, fa (sziget), az egyszer kimarad a dobásból, mivel ezek hátráltatják a hajó útját. Aki hatot dob, még egyszer dobhat. Az a gyermek nyer, aki először éri el a szárazföldet, a célt.
    (A képre nyíllal berajzoltam a haladás irányát.)

    Jó játékot! 

    Add meg az e-mail címedet és nem maradsz le az új bejegyzésekről!

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...