Rendszeres olvasók

2013. jan. 27.

Gyertyaöntés

Az oviban sok gyertyát használunk. "Varázslós" képeket készítünk, elalvás előtt mesehallgatás közben is ég a gyertya. 
Ilyenkor télen én itthon is és az oviban is sokszor gyújtok gyertyát napközben is, csak a hangulat miatt.  Igaz a kompetencia alapú programcsomag útmutatása szerint már túl vagyunk a tűz modulon, de azért még nincs vége a télnek. Lényeg, hogy nagyon sok gyertya maradékunk gyűlt össze és sajnáltam kidobni.
Soha nem próbáltam még gyertyát önteni, a neten olvasgattam a technikáról, aztán  belevágtam. Mindenhol azt olvastam, hogy le kell reszelni a gyertyát, de azt feladtam, csak apró darabokra vágtam szét.


 Nagyon szépen felolvadt így is!


Aztán előkészítettem a kanócot. Itt hibáztam, legközelebb gyurmával kell odaragasztanom az üveg edény aljához.


És a végeredmény az egyedi színű gyertyák.




Legközelebb már nagyon rutinos leszek!

Köszönöm, hogy leírod a véleményedet!

2013. jan. 26.

Kalapos pörgettyűk

 Az hiszem írtam már arról, hogy mennyire szeretik a gyerekek a pörgettyűket. Amiből csak lehet, összeállítják a forgó eszközöket. Talán egész délelőtt képesek lennének forgatni és forgatni! Karácsony előtt CD-ből készítettem szép színes pörgettyűket, amik elég tartósnak is bizonyultak. Nagyon örültek neki, használják is valamennyit rendületlenül. Úgyhogy nem volt szándékomban mostanában pörgettyűket gyártani! Ma azonban lefolyószűrőt kellett vennem és míg válogattam, eszembe ötlött, hogy milyen jó kis pörgettyűket lehetne ezekből csinálni. Délután neki is láttam és mivel közeleg a farsang, bohócok lettek a kis kalaposak. Lehetne bármi, attól függ, milyen arcot festünk a pingpong labdára.

Először a labdákra hajat ragasztottam, majd pisztollyal felragasztottam a kalapokat (műanyag és krómozott lefolyószűrő), majd akrilfestékkel megfestettem az arcokat. Mindegyiknek más az arckifejezése! Nagyon jól forognak és persze lobog a hajuk is!




 Kíváncsi leszek a fiúk véleményére, lehet, hogy nekik túl "lányosak" lesznek ezek a pörgettyűk.

Köszönöm, hogy leírod a véleményedet!
 

2013. jan. 22.

Sok hóból, hamar kevés lett....

 Szombaton gyönyörű hóesésre ébredtünk. Olyan igazi szép téli idő volt! Úgy örültem, hogy végre az oviban is lehet egy igazán jót játszani, hóembert építeni, hógolyózni, kísérletezgetni hóval, jéggel. Sajnos vasárnap már olvadni kezdett  és hétfőn reggelre már csak nyomokban maradt egy kis hó.


 A havas játékok elmaradtak, de helyette kísérletezgettünk egy kicsit. Nagyon jó találmány a homok-víz asztal! Használjuk homokkal, grízzel, vízzel. Idén  még nem használtuk vizezésre, így először a pindurkákat meg kellett ismertetni a szabályokkal: ruhaujj feltűrése, egymást nem fröcsköljük, mit tehetünk bele a vízbe stb. Fel voltam készülve rá, hogy nyakig vizesek lesznek. Csoda történt,  a többség teljesen száraz maradt!! A nagyok olyan aranyosak voltak, tanítgatták,segítették a kicsiket,türelmesen kivárták, míg megunják a játékot és ők is odaférhetnek az asztalhoz.





Játék közben megbeszéltük a víz tulajdonságait, mely anyagok úsznak a vízen, melyek süllyed el és miért. Milyen élőlények élnek a vízben? (Csak ezeket tehették bele). Mi történik a hóval, ha vízbe tesszük és a víz változik-e, mit éreznek a kezükkel?
Másnap akváriumot készítettünk. Előtte megnéztük a folyosón az igazit. Kék krepp papírra vágták és ragasztották a halakat és a növényeket.



Volt, aki csak halakat készített, karcolással.


 Azért jó lett volna, ha legalább pár napig megmaradt volna a hó!

Köszönöm, hogy leírod a véleményedet!
 

2013. jan. 20.

Ismerkedünk az órával


 Az idő múlását az óvodáskorúak is érzékelik, csak még egy kicsit másképp, mint mi felnőttek. Észreveszik, felfedezik a változásokat pl: este sötét van, nappal világos. Emlékeiket általában valamilyen tevékenységhez kötik: "amikor uszodába megyünk, akkor nyár van, kettőt kell aludni és jön Nagyi..." Legelőször a "ma" fogalmát értik meg. Az időhatározó szavakat  ugyan használják, de a tegnap - holnap fogalma még  gyakran kavarog a fejecskékben: "tegnap Kati nénihez megyünk" (jelen idő, múltidő helyett). A napok neveit az óvodában jópofa versikékkel megtanulják, de ez mechanikus, ugyanúgy, mint a tőszámlálás. Sok gyerek elszámol 30-ig is, de műveleteket még tízes számkörben is nehezen végez.

Az óra használatát az óvodások még nem tudják megérteni, de azt megértik, hogy ezzel figyelik iskolások és a felnőttek az idő múlását, mikor, hová kell menniük, mit kell csinálniuk.

Az oviban megismerhetik:
  • hogy milyen fajta órák vannak (ébresztő óra, karóra, toronyóra stb.)
  • milyen részei vannak (számlapja, felhúzója, bonyolult kis gépezete...)
  • állítgathatják a mutatókat felismerhetik rajta a számokat
  • kik javítják az órákat (órás mesterség)
  • hol árulnak órákat
  • elmondhatják élményeiket - mikor van szükség az órára
  • a családban ki, milyen órát használ
Természetesen nagyon szeretik a játékórát felhúzni a kezükre, ettől "olyan nagyok lesznek".
Ezért készítettünk mi is különféle órákat.

Először én készítettem egyet.


 Aztán nekiláttak ők is.





A valódi órához igazítják az övékét.
 

Az ismerkedés elkezdődött, majd a suliban folytatják


Köszönöm, hogy leírod a véleményedet!
 

2013. jan. 16.

Az idő múlása - folytatás


 Ma ábrázolás közben folytattuk a beszélgetést a napszakokról.
Esős idő volt, úgyhogy sok "esős kép" született egy újabb technikával. WC gurigára fonalat tekertünk, festékbe mártottuk, majd végiggurítottuk a papíron. Nagyon élvezték a gyerekek! Valaki kitalálta, hogy használjunk több színt, pirosat és sárgát is. Ezek lettek a "tűzijátékos képek". Nem kapcsolódott a témához, de nem is baj. Örültem az ötletnek! (Mindig bátorítom őket az "ötletelésre" és azok megvalósítására.) Sajnos, ezeket a nagy munkában elfelejtettem lefényképezni, de biztos el tudjátok képzelni, milyen szépen keveredtek a színek.




Azt hiszem, ma kimerítettük a nappalok és éjszakák témát az ábrázolás területén.



 A futójátékok során az ismeretek felelevenítése történt.


Négy asztalra egy-egy évszak képét tettem, majd megbeszéltük a szabályokat. Mindenki szabadon futkározhatott a teremben, amíg a tapsot meg nem hallotta, majd az elhangzó mondatnak megfelelő helyre kellett futnia. Pl: Szánkózni megyek holnap, futás a téli képhez; Nyílik az ibolya, futás a tavaszi képhez. Voltak olyan mondatok is, amelyek több évszakra is igazak lehettek. Pl: Fecskéket látok repülni. Ősz és tavasz. Később már egy-egy nagycsoportos találta ki a mondatokat.

Ugyanezzel a szabállyal a napszakos képekkel is játszottunk. Jó kis mozgás volt, és még gondolkoztunk is egy kicsit!

Köszönöm, hogy leírod a véleményedet!
 

2013. jan. 15.

Az idő múlása


 Január első heteiben mindig az idő múlásával foglalkozunk. Beszélgetünk az évszakokról, hónapokról, a hét napjairól, a napszakokról és a nagyokkal az óra használatáról.
A két hét tervét itt találjátok: 
Mindez legtöbbször kötetlenül játék, mozgás, ábrázolás közben történik.
 Az évszakóránk mutatójának állítgatásával a hónapok nevei rögzülnek a gyerekekben és az is, hogy melyik évszakhoz, melyik hónap tartozik.


 Van egy nagyon jó társasjátékunk, nem is tudom pontosan a nevét, talán naptáram, vagy hasonló a neve. A lényeg, hogy lépegetés közben mindig mondani kell a hónapok nevét. Középen a "hídon", ha át kell menni a szabályoknak megfelelően a hét napjait kell elmondani. A játék német, úgyhogy, ha magyarul már megy a hónapok neve, akkor jöhet németül is, bár mi nem vagyunk nemzetiségi óvoda.




Ábrázolás közben is lehetőség nyílt a téma folytatására: éjszakai égbolt, négy évszak kép, festésével. A picurkák pedig gyártották a holdacskákat és napocskákat és biztos megjegyezték, hogy mikor, melyiket látják az égen.



Köszönöm, hogy leírod a véleményedet!
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...